‘Financiële informatie moet je kunnen snappen, ook als je geen financieel expert bent. Ik zie veel cijfers voorbijkomen, maar ik ben er geen expert in. Ik ben dus pas tevreden als ik zelf snap wat er staat.’
‘We hebben interne cijfers, die maandelijks en jaarlijks tot in detail laten zien hoe we het doen, maar er is ook een jaarlijks publieksverslag. We zijn een stichting die geen winst maakt, dus moeten we laten zien dat we slim met ons geld omgaan. Bovendien, wij zijn de organisatie die anderen vertelt hoe ze dat moeten doen, dus is het voor ons een erezaak dat wij dat goed doen. En omdat we onafhankelijk opereren, moet uit onze cijfers goed duidelijk worden door wie we gefinancierd worden en hoe we ons geld besteden.’
‘Een balans tussen beide is essentieel. Uiteraard willen we impact creëren; ons doel is immers een land zonder geldzorgen. Maar ons belangrijkste kapitaal is onze reputatie. Daarom moeten we onafhankelijk en transparant zijn. Als je alleen op impact stuurt, ondermijnt dat je effectiviteit.’
‘Een belangrijke rol. Ook daarin vinden we een combinatie van impact en transparantie. Wat betreft de controle van onze cijfers is onze accountant net als alle anderen, maar de onze heeft daarnaast ook nog hart voorde goede zaak. Ze zijn de perfecte gesprekspartner en helpen je inzien waarom je er bent en of de cijfers laten zien dat je dat ook daadwerkelijk realiseert.’
‘Als de accountant op bezoek komt, is dat best een spannend moment, vond ik altijd. We zijn een kleine organisatie, met 35 mensen, en we doen ons best om het allemaal goed te doen. Het was dus altijd even spannend of we wel een goed cijfer kregen voor ons werk. Met WITh Accountants voel ik die spanning niet meer. Er is zoveel goed vertrouwen, dat ze eigenlijk meer een gesprekspartner zijn dan een strenge accountant. Een gesprekspartner met het hart op de goede plaats.’