We zoeken wat af met zijn allen. Op ‘Google’, ‘Vinted’ en nieuwswebsites om maar een paar voorbeelden te noemen. Vaak gevoed door de angst om iets te missen. Van de gemiddelde ‘schermtijd’ per dag kun je behoorlijk schrikken.
In onze branche kan actief zoeken evenwel zijn vruchten afwerpen. Zo is het nu goed om informatie te zoeken over de voorgenomen veranderingen die op Prinsjesdag zijn aangekondigd. Zoals wat gewijzigd zal worden voor ANBI’s en de giftenaftrek. Je wilt voorkomen dat je verrast wordt door nieuwe regelgeving.
Om mensen te interesseren moet je boodschap uitdagend zijn. Het moet een opmaat of trigger bevatten om mensen zodanig te interesseren dat ze zich in de materie gaan verdiepen.
In onze zoektocht naar nieuw talent hanteren wij de slogan: ‘Vind wat je niet zoekt’. Zo willen we potentiële collega’s uitdagen om aan de slag te gaan om goede doelen en maatschappelijke organisaties van dienst te zijn. De eerste reacties zijn verrassend kan ik u zeggen. Wie zoeken we dan? Zoekers die willen groeien en vinders die met hun talenten aan de slag willen.
Verrassend genoeg is naast vaktechniek, deskundigheid en vaardigheden, de factor ‘motivatie’ beslissend om een keuze voor de accountancy voor goede doelen en maatschappelijke organisaties te maken. De ‘zachte’ kant blijkt bijzonder genoeg aan te spreken. Dat hadden velen niet verwacht, niet gezocht.
In het onverwachte schuilt iets moois. In een werk gerelateerde nieuwsbrief die mij werd toegezonden trof ik de volgende zinnen aan. Te midden van een veelal rationeel leven en werk, vond ik verrassend genoeg een stukje bewustwording die ik niet zocht:
De herfst is begonnen en de bomen leggen hun afgedankte bladeren in tuinen, op paden en wegen. De zomer geeft nog wat laatste stuiptrekkingen maar het vroeger donker drukt ons op de realiteit van het nieuwe jaargetijde.
Wat vindt u wat u niet zoekt?